tirsdag den 30. oktober 2007

Farvemagikeren Bitten Hansen

Fredag den 26/10-07 til søndag den 28/10-07 var jeg på et meget spændende kursus i bl.a. rammetryk med remazolfarver hos farvekunstneren Bitten Hansen i Døstrup ved hobro.
Det var en særdeles vanskelig opgave at komme derop og hjem, med busser og tog, men det var anstrengelserne værd. Jeg overnattede på Hobro vandrerhjem.
Først lavede vi en en ramme med en speciel fotomasse, som senere skulle påføres vores motiv og derefter fremkaldes i mørkekammer. Her er det Ulla fra Sverige, som får hjælp af Bitten.
mit motiv havde jeg dannet ud fra et billede, jeg havde taget af nogle gamle, meget dekorative mursten, som jeg var stødt på på vores ferie ved Rhinen. Dem havde jeg kombineret med et nodeark, som stammer fra en festmarch, som min morfar skrev i 1918.
Her afvejer Lene Nissen remazolfarve og fremstiller den farve, hun har valgt til sit motiv. Det er en omstændelig, men spændende proces.
Her hænger mit tryk til tørre. Jeg har valgt at fremstille det i en meget mørk lilla farve. Det blev nogenlunde vellykket, men jeg må vente med at kombinere med flere farver til jeg kommer hjem. Trykket skal nemlig også dampes i en stor Tutti-Frutti lignende gryde og tørre, før der kan trykkes på det igen.
Her ses min ramme med rakel og farve, mens jeg er i gang med at trykke.
Her et af Bittens meget flotte tryk. Det er trykt ad mange gange.
Og her et andet af Bittens billeder. Hun bruger meget næsehornet som motiv.
Også et af Bittens billeder.
Bitten har under hele kurset travlt med at hjælpe sine kursister. Her er det Kirsten, som får gavn af hendes ekspertise.
Ulla fra Sverige havde gang i et stort project med at udfærdige en kalender med tryk på silke. Meget spændende. Hun har været på kursus hos Bitten rigtig mange gange.