søndag den 10. august 2008

Fødselsdag i Anne Justs Have i Hune.

Jeg havde fået et flot gavekort af Signe og Lars i fødselsdagsgave. Gavekortet var på en tur til Anne Justs have i Hune. Turen dækkede: Kørsel til haven tur - retur, entre til haven, frokost i haven, kaffe i haven og køb af en ting i haven (plante, maleri, keramik el. andet) til en max pris på kr. 300.
Jeg tror slet ikke, Signe var klar over hvilken stor gave, de havde foræret mig. Hune ligger helt oppe ved Blokhus i Vendsyssel.
Vi valgte at køre derop i går, lørdag den 9. august. Det viste sig at være et godt valg. Det var strålende solskin hele dagen. Det blev en rigtig god dag i en pragtfuld have. Masser af regnvandsbassiner, blomster og keramik.
Haven åbner kl. 13.00, og efter den lange køretur trængte vi til frokost, så vi startede i kaffehuset, hvor vi slog os ned i kaffehaven.
Her fik vi hjemmebagt grovbolle med en fin lun postej med agurker. Dertil kaffe i Anne Justs egne hjemmemalede keramikkrus. Dejligt.
Derefter fandt vi et af havens toiletter, godt camufleret i en brændestabel.
Haven var inddelt i områder, bl.a. efter blomsternes farver.
Der var rigtig mange Violfrøstjerner i haven. Her beundrer Signe et meget højt eksemplar lige udenfor Kaffehusets have.
Alt voksede tæt. Her en flot blålilla Flocks og nogle fine lyserøde roser i alt det grønne.
Et flot eksemplar fra tidselfamilien.
Her en stor Chokoladeblomst som den, jeg også har købt i år. Jeg har ikke turdet plante den i jorden, for den er vist lidt sart. Det gør jeg nu nok snart.
Nogle flotte Enchinea, som jeg også har anskaffet mig i år.

Et af mine yndlingsstativer. Jeg må finde en smed, som kan svejse dem til mig. Ganske vist har jeg for mange år siden taget et svejsekursus, men jeg har jo ikke noget at svejse med!!!
Det ser jo flot ud, når man kan få klatreplanter til at klatre midt i alting. Her en flot blå Clematis.
Her en gevaldig artiskokplante med ret mange artiakokblomster. Den er jeg ret misundelig på. Jeg såede nogle stykker til forspiring sidste år, og de blev da også omkring en halv meter høje. De er kommet op igen i år, men der er ingen af dem, der har fået den mindste lille blomst. - Næste år???
Der var rigtig mange Georginer. Her en af de mere sjældne.
Åkander og Nykkeroser var der også plads til i de store regnvandsbassiner.
Mange sjove påfund. Her afbarkede krogede grene, som danner klatrehegn.
Anne Just er jo en kreativ dame, som både maler og laver keramik. Her er indgangen til det kombinerede orangeri og atelier.
Her hendes staffeli og god gang i paletter og malerier.
Her beundrer Signe nogle af Anne Justs mange malerier og keramik
Langt de fleste malerier har motiver fra den blomsterpragt, som findes i haven.
I ateliet en af Annes mand, arkitekten Claus Bonderups fantastiske lamper.
Rundt omkring i haven var der mange sjove påfund, som Anne Just kalder for "visuelle kroge". Her den lille keramikpavillion, som er helt ny i år.
For enden af havens lange sti, Gran Via, findes en dekorationsmur med ansigtsfontæne og vandkar, Ønskebrønden. Jeg kom til at tænke på drikkefontainerne i Rom, hvor jeg fejrede min 60 års fødselsdag sammen med familien. Et rigtig sjovt påfund her i haven.
En anden finurlig konstruktion. En lille lysthus bygget op af tykke krogede grene på et trådstativ.
En sød lille statue kom vi også forbi på vores vej gennem haven.
Vi nåede omkring Kaffehuset sidst på dagen også. Nu stod den på kaffe eller kakao med lun hjemmebagt kringle. Vi sluttede ved åkanderne og springvandet.
En fantastisk dag. Mit indkøb bestod af den nye bog, "Huset & Haven i Hune".