tirsdag den 25. marts 2008

Tyvek

Tyvek er navnet på en kuvert, som er meget brugt i England og USA til at brodere på, efter at den er behandlet med et strygejern. Jeg hørte om den gennem en medkursist, Dorte, som jeg har været på broderikursus med. Nu har jeg så sat himmel og jord i bevægelse for at skaffe Tyvek kuverter. Hverken boghandlere eller posthus har dem. Ej heller hobbyforretninger. Jeg har købt nogle stykkeraf Dorte og fået tilsendt en prøve fra det engelske firma, og her til sidst er det lykkedes mig at få nogle stykker fra den eneste danske distributør.
Først klipper jeg kuverten op og maler den med stofmaling eller acrylfarver. derefter lægger jeg den mellem to stykker bagepapir og stryger den. Så krøller den sig sammen, og nu er den klar til maskin- og håndbroderi. Det er rigtig sjovt.
Her har jeg lavet et lille billede på et stykke hjemmelavet papir. Jeg har udover Tyvek brugt lidt angelinafiber og maskin- og håndbroderi. Jeg har sendt det som tak til det danske firma, som var så venlig at sende mig Tyvek kuverterne. Nu er jeg så spændt på, om jeg kan få nogle hobbyforretninger til at føre kuverterne. Det burde ikke være umuligt. Jeg har selv indtil flere engelske broderibøger, hvor man kan læse om Tyvek.