mandag den 3. marts 2008

Moderne Broderi, modul 4. "Fra flade til form"

Vores første opgave gik ud på at modellere en skål med tekstil pølseteknik.
Først skulle der rives stofstrimler, som skulle bevikles med garn og evt. betrækkes med perler, knapper og pailletter. Her er Lene i gang med at fremstille tekstile pølser.
Og Annette er i gang med sit blomstrede stof og pølseteknikken.
RutViola ifron Sverige Har valgt en anden teknik; nemlig at fremstille maskinbroderede snore af garnbundter, der er maskinbroderet med zigzag-syning.
Jeg har valgt at vikle mine revne stofstrimler med noget låddent garn for derefter at sammenføje mine tekstilpølser med 8-tals fletteteknik med gult amagergarn.
Her er vores "færdige" skåle. Jeg valgte at modellere en flasketermoholder, men selv om jeg brugte mine 2 aftner, nåede jeg ikke at blive helt færdig. ulempen er, at stofstrimler og garn nemt vikler sig ind i hinanden.
Opgave 2 var at brodere et skulpturelt smykke. Idéer kunne findes i Gitte Helles bog "Containerjuveler".
Jeg valgte endnu engang at brodere min spanske træstub. Denne gang i nogle andre farver.
Her Annette i gang med at brodere sit smykke på forsvindingsplast.
Her er det vist Lenes færdige smykke.
Og min broderede træstub.

Opgave 4 var alternativ montering, hvor vi hver især føjede 2 dele sammen med broderi og udvendige sømme, således at funktion og dekoration komplementerede hinanden. Vi udarbejdede hver en forskellig løsning også til hinanden.
Her løsningen med snørehuller, som Annette lavede til os alle. (med lidt hjælp fra nogle af dem, der blev først færdige).
Opgave 6 var en større opgave, som gik ud på at brodere en taske eller beholder med udvendige sømme, som opfyldte krav i forhold til både taskens funktion og dekoration. Formen skulle først afprøves i papir. Her er RutViola ved at finde stof til opgaven.
Annette dekorerer sin taske med sandwichbund, hvilket i sig selv er tidskrævende. Men det bliver meget flot.
Inge er også i gang med sandwichmetoden.
RutViola med sin skål, som skal dekoreres med noget af hendes flotte frynsebånd og noget af mit "lakridsbånd" i naturgummi.
Forrest i billedet står min beholder, som nu er udfærdiget i papir. Jeg synes ikke, jeg har noget egnet stof til den, så jeg klipper den i fast2fuse, men venter med at brodere den til jeg kommer hjem. Tiden er også gået. Jeg tror jeg tænker for meget. Ikke fordi det er svært, men fordi jeg bruger meget tid.
Lene har nogle flotte sandwichbunde med hjemmefra. Hun vælger denne til sin taske.
Opgave 6 var at brodere et fabulerende væsen eller en mystisk maske. Jeg kom godt i gang med min mystiske maske, som ses her på opslagstavlen. Masken er afstivet med fast2fuse, noget af hjernen er lavet i sandwichbund. Meningen er, at der skal foregå ting og sager i hele det øverste af hovedet. Det skal applikeres og broderes på. Måske skal den udformes i 3D v.h.a. indsnit.
Bag Bettina t.v. for min maske: RutViolas fabulerende væsen, Lenes hjerteformede maske og Annettes fabulerende fuglevæsen i sølv med englevinger.
Opgave 7 var igen en større opgave, som gik ud på at lave en slags "tårn". En skulptur med højde. Jeg valgte at kreére en balletdanser i stål med florlet dansekostume. Soklen konstruerede jeg v.h.a. fast2fuse og flamingo. Nu skal den bare gøres færdig!!!
Her forklarer RutViola, hvad hendes tanker er med hendes trekantede tårn i 3 etager.
Opgave 8: En tekstil rumdeler. Her i RutViolas version.
Og Inges tekstile rumdeler.
Her står alle mine ting klar til hjemtransport.
Inge er den næste, som bliver færdig med hele forløbet, så hun havde taget sine færdige ting med, så hun kunne planlægge en udstilling sammen med Bettina.
Der var rigtig mange flotte ting blandt hendes broderier.
Søndag var vi et smut ovre på museet, hvor to kunsthåndværkere udstillede.
De to udstillere var en speciel kombination af broderi og metal.
Jeg havde mit lille færdige broderi med. Det er jo broderet over et udsnit af en skitse over en våd sten. Skitsen er bearbejdet med akvarel. Modul 7.
Jeg har fået broderiet indrammet hos Galleri Bonne i Herning. Meget fint, synes jeg.