mandag den 7. april 2008

Kursus i billedsyning hos Solvejg Refslund på Helnæs.

I weekenden den 3/4 - 6/4 2008 deltog jeg i et billedsyningskursus hos Solvejg Refslund på Helnæs, http://www.refslund.dk/. Kurset hed "Dit eget ansigts landskab" og var meget lærerigt og en stor, stor oplevelse. Der havde tirsdag, før jeg tog afsted på kursus netop været en portrætudsendelse i TV2 Fyn med Solvejg. Den havde jeg nået at se på "Nettet": http://www.tv2regionerne.dk/?id=417094&r=2
Jeg havde torsdag været på besøg hos mine forældre i Middelfart. Her havde jeg spist frokost og nåede også en kop kaffe, inden jeg ved 14-tiden begav mig afsted mod Helnæs. Jeg havde jo været på besøg ved Solvejg et par gange før, siden jeg i april 2007 var på kursus hos hende i Sedella i Andalusien, så jeg fandt nemt frem.
Jeg genkendte det dejlige sted, som Solvejg og hendes mand Anders havde slået sig ned i for omkring 10 år siden. Jeg blev installeret i et dobbeltværelse i gavlen på privaten. Her skulle jeg overnatte sammen med en medkursist, Hanne, fra Vallensbæk. Jeg kendte ingen af de andre kursister i forvejen.
Undervisningen gik i gang kl. 16.00. Solvejg startede med at vise os, hvordan vi kunne indfarve stoffer, ensfarvede eller mønstrede, v.h.a. tekstilfarver og plastik. Ganske nemt, så det ud til.
Men det krævede alligevel en smule omtanke og farvekendskab. - Og selvfølgelig også lidt indsigt i, hvad stofferne skulle bruges til!!!
Men teknikken var anvendelig, og gik det galt, kunne man jo bare tage et nyt stykke stof. De farvede stoffer blev tørret og fixeret i en 110 grader varm ovn i ca. 10 min. Det var rimeligt hurtigt at få lavet nogle farvestrålende stoffer.